Malé VELKÉ radosti - Duben - Měsíc prokrastinace

by - středa, dubna 20, 2016

Ano, čtete správně. Duben jsem si pojmenovala měsícem prokrastinace. Tedy, kdo nezná tento pojem (což pochybuji), měsíc chorobného odkládání úkolů. Původně to mělo být "měsíc bez prokrastinace", ale už je skoro konec měsíce a já nejsem schopná NIC dokončit. Natož tento článek :D


Ale aby to nebylo o tom, že vás budu vybízet k ležingu a sama sebe ospravedlňovat, tak alespoň pár typů, jak se prokrastinaci bránit (ne, že by zabíraly na 100% :D), ale jejich dodržování mi vždy výrazně pomohlo :)


I když jsem matka na mateřské, tak mám stále dost povinností (zejména domácnost samozřejmě, ale činností se nasbírá mnoho a času je žalostně málo) a nejlépe mi pomáhá:

1. sepsat si všechny činnosti na papír - je to sice trošku divné, psát tam třeba "vyžehlit až Sandra usne" :D, ale pomáhá mi vidět VŠE co musím a co je nezbytné udělat (ale i příjemné věci jako nalakovat si nehty na nohou před lekcí jógy :D) a postupně jen odškrtávám bod za bodem. Ten pocit uspokojení miluji :) Proč seznam? Protože zapomínám...jednoduše během kojení malé nějak nemám do čeho píchnout, tak mám někdy i půlhodinku/hodinku na přemýšlení. Vždy mě napadne milion věcí, zlepšení, činností...které "prý" udělám HNED až malá usne, ale tím, že si nemůžu nic zapsat, to pak dopadne tak, že jen klikám na facebook, maily...Seznam mě proto usměrňuje :)

2. sepsat si prioritu úkolů - moje seznamy se dělí na akutní činnosti (i takové blbosti jako vyoctovat kávovar), blogové záležitosti (co chci sdílet/kdy co zveřejním/pofotím...) a činnosti, které se NĚKDY musí udělat, ale není to ASAP. S tím posledním seznamem musím něco udělat, protože označit ho jako "není ASAP" je stejné jako bych ho označila slovy "nemusím nikdy" :D Takže toto nedoporučuji a spíše sepsat jen "TO DO list" a toho se řídit :)

3. vytvořit si denní cíle - mám sice seznam úkolů, ale průběžně si do diáře dávám reálné cíle/plány na daný den. Napíšu tam vše, na co nechci během dne zapomenout. Třeba i nákupní seznam. Takže si škrtám i tam a když je vše splněno, tak se věnuji příjemným "mým" věcem - třeba si přečtu pár stran knihy než si mě Sandra k sobě zase přivolá ;-) 

zdroj
4. zrušení sociálních sítí - pár dní jsem nějak (ani nevím proč) nebyla na soc. sítích a udělala jsem asi 40% všech úkolů (i z toho blbého seznamu). Možná se vám to nezdá dost, ale já si fakt píšu každou kravinu a jsou tam i dost dlouhodobé činnosti, takže to byl pořádný úspěch :) Sociální sítě opravdu zabíjí náš čas...Zkuste si třeba pro začátek říct, že třeba celý víkend nevlezete na sociální sítě. Povolený je mail (netřeba ale mačkat F5 :D, stačí mrknout na něj řekněme 3x za den) a klasické vyhledávání (nečučet na filmy a seriály online! :D). Uvidíte, že se za chvíli budete tak nudit, že se dokopete třeba k zálohování fotek k pc...a nebo čemukoliv co s PC není spojeno ;-) Za vyzkoušení stojí i programy, které dokáží omezit sociální sítě (které si zvolíte) ve vašem prohlížeči v určitém čase. Já to teď dělám tak, že si říkám, že na Facebook vlezu jen přes telefon a tam to jde tak pomalu a pomalu...že po chvíli vztekle vypínám wifi a jdu něco dělat :D

5. zavést doma/v práci/ve škole heslo "co netrvá déle jak 3 minuty, mohu udělat hned!" (interval je libovolný, já už ho mám na 5 min, abych toho udělala víc :)). Třeba i takové činnosti jako vyložit věci z myčky, pověsit si po příchodu domů kabát na ramínko a schovat do skříně, vynést odpadky...schválně kolik takových půlminutových, dvou-tří minutových činností máte na svém seznamu vy? Manžel půl roku a 2 minuty (!!!!) podkládal skříň v obýváku, aby se daly dvířka dobře otevřít a nedrhly. Až 2 minuty to trvalo! :D

6. každý den splnit aspoň jednu velkou věc/pár malých. Já rozlišuji úkoly na "velké" (vyžehlit hromadu prádla, která je vysoká skoro jak já :D) a "malé" (vyleštit oťapkané zrcadlo od Sandry). V práci jsem to měla třeba tak, že "velkou" činností bylo třeba napsat klientovi cenovou nabídku na vytvoření webové stránky a zodpovězení všech jeho otázek (mail i na 3 A4 :D). "Malým" úkolem bylo třeba posunutí splatnosti faktury a odpovězení klientovi automatickým e-mailem. Dá se to tedy použít jak v práci, tak v běžném životě. 
POZOR - nedoporučuji začít den děláním těch "malých" věcí, jen kvůli tomu, aby se dalo hodně odškrtat (:D, i když je to někdy fajn), protože "velké" věci se často množí (zvlášť v práci) a je lepší je mít dříve z krku. I doma zjišťuji, že když Sandra konečně usne, tak je lepší se pustit HNED do "velkého" úkolu a když se náhodou nevzbudí dříve, tak potom pokračovat v dalších malých. Ne vždy mám možnost...:) A když splním "velký" úkol, tak jsem se sebou vždy tak více spokojená...;-)
zdroj
7. udělat si pořádek ve věcech - nejen na pracovním stole, ale i v počítači (což je někdy důležitější. Nic nevytočí víc než hledání jednoho debilního souboru s názvem DSC02258, kdy si číslo nepamatuji, na ploše :D To je moje specialitka), ve vaší domácnosti. Každou činnost/úkol urychlí když víte kam máte pro co sáhnout. Doslova - po přestěhování se snažím, aby každá věc u nás měla své místo, ale tím, že dětský pokoj prozatím slouží spíš jako odkladiště, kde i žehlím, věším prádlo atd., mám tendenci tam nechat věci jen tak "povalovat" a pak se vztekám, když potřebuji rychle něco najít. Nedávno jsem KONEČNĚ roztřídila všechny dokumenty k hypotéce, účtům, spoření,...a roztřídila je do šanonů. Každý jsem označila a najednou se cítím tak důležitě, když se manžel zeptá, kde jsou dokumenty k pojistce auta a já je hned vytáhnu. Dříve jsem se hrabala hromadou papírů a znovu...nadávala :D Jednoduše mít ve věcech pořádek, pomáhá vyhnout se stresovým situacím a klíče najednou jsou vždy na stejném místě (pokud je Sandra někam nepřenese teda...ale ne každý má doma takového "skřítka" :D). 

8. vytvořit si systém odměn - čímkoliv se motivuji. Mě už sice pomáhá ten pocit odškrtávání, zvýšení návštěvnosti blogu, když jsem fakt poctivá :D, pořádek, urychlení činností...A samozřejmě si čas od času udělám radost nějakou tou ženskou záležitostí. Za výše zmíněný pořádek v dokumentech jsem se odměnila třeba koupí nové halenky :D

9. prostě začít - nevšimly jste si, že když už se k činnosti KONEČNĚ dokopete, tak jí pravděpodobně i dokončíte? 


A protože tyto "Malé VELKÉ radosti" jsou vlastně i o mých oblíbencích v daném měsíci, tak zde zmiňuji i dvě knihy, které mi (mimo jiné) pomohly s neodkládáním věcí. Já jsem totiž "mistr výmluv", to jako fakt :D Po přečtení knihy "Žiadne výhovorky" (B. Tracy) je to o dost lepší, ale tak stále se "léčím" :) I jeho druhá kniha "Najprv zjedzte žabu" je silně zaměřená na takové "lenivce" jako jsem já. I když prokrastinace není o lenosti. Lenoch si sám zvolí, že nebude dělat nic a bude si jen ležet. Prokrastinátor (jako jsem já) vědomě odkládá splnění cílů. Někdy i z obav jak to dopadne. Hledá si výmluvy, důvody...no celá já :) A právě ta zelená kniha mi často v práci připomněla, že "mám sežrat tu žábu" (to co fakt nechci, ale fakt straně moc nechci udělat = "velký" úkol) a pak budu mít celý den na talíři už jen "laskominky" ("malé" úkoly a nejen ty...:))

A protože jsem kosmetický blog, tak i nějací ti kosmetičtí oblíbenci. Znovu musím tu na blogu pochválit odličovací mléko a tonikum z kozí řady Ziaja. Používám ho denně a i když jsem měla obavy, že mi způsobuje neplechu na pleti (je určen na suchou pleť), tak tomu tak není (způsoboval to pravděpodobně delší dobu používaný make-up, i přesto, že nesmrděl...). Stačí nanést večer na pleť a vše setřít vatovým tampónem. Mám dokonalý pocit čisté pleti a už rovnou nanáším noční krém. Ulehčuje mi život :) Celá recenze TU
Sprej na neposlušné vlásky od Alverde (DM drogérie) jsem si koupila na základě recenze u Evy a na takové ty malé poletující mrchy, které vytvářejí "svatozář" je to parádní a dostačující. Vůbec vlasy nezatíží jako klasické tužidlo/sprej, takže obrovská spokojenost :) A navíc příjemně voní. A roll-on na akné od Manufaktury? Je to novinka, ale patlám ho na sebe snad furt :D Jsem asi divná, ale voní mi, i přes (podle mě zvláštní) kombinaci hřebíčku/levandule. O účinku se ještě zmíním později :)

I na FB jsem už zmínila, že jsem celkem propadla kosmetice Yves Rocher. Znovu se budu opakovat, ale stát se členem jejich věrnostního programu je velmi výhodné a vlastně nedoporučuji kupovat jejich kosmetiku bez jejich zákaznické kartičky. S kartou máte každý měsíc slevu na alespoň 2 produkty (podle vlastního výběru) ve výši 20-50%, což se vyplatí a dá se tak kupovat pár oblíbených produktů v době, kdy dojdou ;-)
A ta Fidorka kávová...ta se mi tam nějak zakutálela :D Mňam :)


Taaaaak...nakonec to bylo delší než jsem si myslela a "dokopala" jsem se k tomu. Vidíte? Stačilo si k tomu sednout, pustit si oblíbenou hudbu (aktuálně mix Adele, Christina Perri, Sia...), nadopovat se chipsy (hups :D) a šlo to samo :)

A jak to máte s prokrastinací vy? A celkovým plánováním úkolů? Dejte mi vědět případně i tipy na knihy, cokoliv jak to děláte vy ;)

Vaše

You May Also Like

2 komentářů

  1. To je tak naprosto suprově shrnuto vše o té prokrastinaci, že ačkoliv se považuju za docela ukázněnou, tak i tak mi to dalo řadu podnětů, na čem zapracovat. Dík! S tím odhodláním se udělat rychlou věc je to svatá pravda. Mně teď na mateřské, kdy se všude furt něco povaluje, myčku vyklízím na třikrát apodobně, pomáhá, vždy když jdu kolem něčeho nahromaděnýho, rozbordelenýho něco drobnýho odnést, uklidit, uložit na své místo, aby se to nekoupilo a netrvalo ve výsledku moc času naráz;) vera

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář! :) To pravidlo "co netrvá dýl jak 3 minutky..." je prostě převratné :D A fakt mi dost výrazně pomáhá proti mé přirozené a vrozené lenosti :D

      Vymazat